Ile osób w Polsce ma uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych? Ile jest wśród nich kobiet? Urząd Transportu Kolejowego opublikował raport na ten temat.
Jak informuje UTK, uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych ma 16 180 osób – (stan na koniec pierwszego kwartału 2016 r). Są to osoby pracujące jako maszynista pojazdów trakcyjnych, maszynista zakładowy, kierowca lokomotywy spalinowej, kierowca drezyny i wózka motorowego, maszynista wieloczynnościowych i ciężkich maszyn do kolejowych robót budowlanych i kolejowej sieci trakcyjnej, maszynista z licencją i świadectwem maszynisty prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe.
Kobiety za nastawnikiemNa stanowisku maszynisty pracuje sześć kobiet. – Cztery panie są zatrudnione w spółce „Przewozy Regionalne”, jedna w spółce „Koleje Wielkopolskie” i jedna w spółce PKP Cargo Service. Te dane wynikają z Rejestru maszynistów prowadzonego przez UTK – informuje urząd.
Do lutego 2016 r. kobietom wydano 12 licencji maszynisty. Licencja maszynisty nie uprawnia do prowadzenia pojazdu kolejowego. Dokumentem uprawniającym maszynistę do prowadzenia pociągu lub pojazdu kolejowego są licencja maszynisty oraz świadectwo maszynisty. Pewna liczba kobiet przechodzi obecnie szkolenie w celu uzyskania świadectwa maszynisty.
Ile lat ma polski maszynista?Dominującą grupę stanowią maszyniści w wieku 40-50 lat. Jednakże ponad 55% maszynistów ma ponad 50 lat. Najstarszy maszynista ma 78 lat i pracuje na stanowisku maszynisty zakładowego.
Najmłodszy maszynista posiadający licencję i świadectwo maszynisty ma 22 lata. Najmłodsza osoba zatrudniona na stanowisku prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe: prowadzący pojazdy kolejowe wyłącznie w obrębie bocznicy kolejowej ma 21 lat. Najmłodsza kobieta maszynista, posiadająca licencję maszynisty i świadectwo maszynisty ma 25 lat i pracuje w spółce Przewozy Regionalne.
– W 2013 r. maszyniści w wieku 20-30 stanowili niecały 1%, a w 2016 r. stanowią już prawie 6%. Ogólna liczba maszynistów będzie jednak maleć, gdyż w najbliższych latach na emeryturę odejdzie ich ok. 35 % –
informuje UTK. Spora cześć z nich odejdzie w związku z prowadzoną w Przewozach Regionalnych restrukturyzacją i Programem Dobrowolnych Odejść, o którym piszemy
tutaj. Część maszynistów, po osiągnięciu wieku emerytalnego pozostanie w zawodzie, przechodząc na stanowisko prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe, ze względu na mniejsze wymagania zdrowotne.